Total Pageviews

06/07/2011

Inne i mig.

Här inne i lilla Nina bor Leif.
Han har ett eget litet rum i mitt hjärta,
som är så härdat och skört,
att om jag blir förälskad, så bajsar jag grus.

Leif är bitextuell.
Han påstår sig, till skillnad från andra män, förstå alla de dolda budskap som finns gömda i kvinnliga författares texter.
Han har avsagt sig det arv,
som det så kallade ”patriarkatet” skänkt dem.

För att förstå kvinnan bättre, skapade han mig.
Leffe ägnade mycket tid åt att läsa romaner av, och med kvinnor.
- Kanske för mycket?
Han skrev kärleksnoveller under pseudonymen Margareta Diktare,
i sina första trevande försök att förstå.

Leif säger att feminism inte är synonymt med Gudrun Schyman.
Eller med att kalla alla män för svin.
Leif säger, att feminism handlar om att arbeta för lika villkor.

Den feminismen som mitt alter ego Leif representerar,
har också ett ansikte enligt honom: Han kallar feminismen för Ernst Ahlgren.

Ernst Ahlgren, eller Victoria Benedictsson, om ni så vill,
skapade karaktären Axel Möller i sin roman ”Pengar”.
Han är en yngling som drabbas av förbannelsen att leva sitt liv under de förutsättningar som råder för en 1800-talskvinna.
Detta leder till ett moraliskt förfall och i längden till hans död.
Victorias poäng: Ingen, vare sig man eller kvinna,
kan leva under sådana förhållanden!

Axel Möller var en projektion av Victoria Benedictsson,
som upplevde den kuvade kvinnans vardag i verklighetens 1800-tal.

Genom att ge ut boken under ett manligt namn,
fick Victoria förutom kvinnorna som slukade romaner, en ny läsekrets,
som för första gången kom i kontakt med en problematik av det här slaget.
- Männen.


Men det skulle inte ske någon förändring på länge.
Männen led av sin litterära syfilis: bitextualiteten!
Det dolda budskapet gick dem förbi.

Precis som Axel var en projektion av Victoria, så är jag en projektion av Leif.
Genom att skriva som en kvinna,
Hoppas han på att fördjupa sin insikt;
sin kunskap om den fördolda värld som finns inne i oss.

Om detta lyckas kommer jag att dö, precis som Axel Möller,
och Leif kommer att återuppstå,
efter att ha nått sin så hett eftertraktade upplysning.

Vi kan aldrig skapa ett jämlikt samhälle,
genom att låta kvinnor strida för lika rättigheter,
utan att fråga männen om deras synpunkter.
Jämlikhet handlar om att förstå varandra,
och det kan endast uppnås,
genom att visa det motsatta könet ett annat intresse,
än bara det som berör själva fortplantningsprocessen.

No comments:

Post a Comment